هنگام سفر به تبریز چه کارهایی بکنیم؟

۲۹۵ بازديد

در ادامه قصد داریم شما را با شهر تبریز بیشتر آشنا کنیم. برای اینکه از سفر به شهر لذت ببرید بد نیست این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و با ما همراه باشید.

 
 

شهر تبریز به بازارهای سنتی و مدرن خود و اجناس باکیفیتی که ارایه می دهند شهره است و شما را با دستی پر روانه شهرتان می کند. تبریز شهری تاریخی است و آثار باستانی و کهن بسیاری مانند مسجد کبود، موزه آذربایجان و بسیاری دیگر را در خود جای داده است. دیار اولین ها، صنایع دستی و سوغات های گرانبهایی دارد که در میان آنها نام فرش و چرم تبریز بیش از همه مسافران را به سوی خود جلب می کند. شهر تبریز در استانی با جاذبه های طبیعی بسیار، نظیر روستای کندوان و جنگل های ارسباران قرار گرفته است که سفر به تبریز بدون بازدید از آنها کامل نمی شود.

سفر به شهر تبریز

برای سفر به تبریز می توانید همین امروز بلیط اتوبوس را از فلایتیو خریداری کنید. ما همواره در تلاشیم بهترین نرخ را به شما ارایه کنیم و سفری خوش را برای شما بسازیم.

اطلاعات کلی در مورد تبریز

با ما همراه باشید تا نگاهی اجمالی به اطلاعات پایه ای در مورد تبریز زیبا و تاریخی بیندازیم.

جمعیت:

مطابق با آخرین سرشماری کلی در سال ۱۳۹۵، جمعیت ثابت شهر تبریز ۱،۷۷۳،۰۳۳ نفر است. این جمعیت در دوازده منطقه شهری کنار یکدیگر زندگی می کنند.

دین و مذهب:

بیشتر مردم تبریز به دین اسلام تشرف دارند و شیعه دوازده امامی هستند. در کنار اکثریت شیعه، اقلیت های مذهبی و پیروان ادیان ارمنی، مسیحی، کلیمی، زرتشتی و آشوری نیز در این شهر سکونت دارند.

اقتصاد:

تبریز از شهرهای مدرن ایران و یکی از قطب های اقتصادی، صنعتی، گردشگری و تجاری کشور است. صنایع تولیدی سنگین مانند ماشین سازی، تراکتورسازی و موتوژن، صنایع مرتبط با نفت و گاز مثل پتروشیمی و پالایشگاه تبریز، صنایع غذایی از جمله کارخانه های مشهور و معروف شکلات و شیرینی سازی آیدین (شرکت داداش برادر)، آناتا و شیرین عسل، صنایع نساجی و پوشاک مانند برندهای پالازموکت و اطلس پود و انواع صنایع دستی نظیر ورنی، فرش، قالی و چرم بخشی از اقتصاد پویای شهر تبریز را شکل می دهند.

هنگام سفر به تبریز چه کارهایی بکنیم؟

شهر تبریز

در کنار این ها گردشگری در شکل های مختلف مانند گردشگری طبیعی، درمانی، تاریخی و تجاری سهم بزرگی از تولید ثروت و ناخالص داخلی تبریز دارد. بازارهای سنتی و مدرن شهر از جمله بازار بزرگ تبریز که ثبت جهانی نیز شده است؛ باعث می شود تا انواع محصولات به راحتی در دسترس همگان قرار گیرد. تنوع زیاد سوغات و محصولات غذایی مانند طیف گسترده آجیل و شیرینی در تبریز، این بخش را نیز به یکی عناصر قدرتمند مالی این شهر بدل کرده است. جالب است بدانید کارخانه های کبریت سازی مشهور ایران، مانند کبریت سازی توکلی و ممتاز نیز در تبریز شکل گرفته اند. (برای خرید بلیط هواپیما می توانید هم اکنون از فلایتیو استعلام کنید.)

شهرهای خواهر خوانده:

در میان شهرهای معروف و زیبای جهان، شهرهای استانبول و ارزروم از ترکیه، باکو و گنجه از جمهوری آذربایجان، غزه از فلسطین اشغالی، کازان از روسیه، خجند تاجیکستان، موگلیف بلاروس و کربلای معلی در عراق به خواهر خواندگی تبریز در آمده اند.

حقایقی درباره تبریز

۱- مهمترین لقب و عنوانی که به تبریز داده شده، شهر اولین هاست. شهر تبریز به دلیل وجود امکاناتی مانند اولین مدرسه کرولال ها ، ساخته شده توسط جبارباغچه بان ، اولین کودکستان و مدرسه به سبک نوین، اولین اتاق تجارت در سال ۱۲۸۵، اولین سینما و کتابخانه عمومی، تالیف اولین ترجمه، نمایشنامه تئاتر، اولین روزنامه نگاری ملی، بر پاداشتن اولین مرکز تلفن، چاپخانه، برج آتش نشانی، بلدیه و نظمیه، نخستین پایگاه لرزه نگاری و در سال های اخیر نخستین خط اتوبوس های تندرو (بی آر تی) و کارت های هوشمند به این عنوان مشهور شده است.

۲- بازار سرپوشیده تبریز، که بزرگترین و طولانی ترین بازار سرپوشیده جهان به شمار می رود، در سال ۱۳۸۹ در فهرست جهانی میراث یونسکو به ثبت رسیده است.

۳ – تبریز برای سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان “پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی” انتخاب شده که طی آن مسوولین شهری در حال تدارک برنامه های مفصلی برای معرفی این شهر ذیل عنوان ” TABRIZ 2018″ هستند.

۴ – تبریز برای قالی و فرش های بی همتا و دستبافت خود از سوی شورای جهانی صنایع دستی عنوان “شهر جهانی بافت فرش” را دریافت کرده است.

۵- دانشگاه سراسری تبریز دومین دانشگاه قدیمی ایران بعد از دانشگاه تهران است که قدمت تاسیس آن به سال ۱۳۲۵ باز می گردد.

۶ – تبریز در ادوار مختلف تاریخ مانند دوران حکمرانی اتابکان، خوارزمشاهیان، ایلخانان، جلایریان، قراقویونلوها، آق قویونلوها و صفویان (در تمام دوران پادشاهی این سلسله ها یا مقاطعی از زمان فرمانروایی آن‌ها) پایتخت ایران زمین بوده است. همچنین در زمان سلطنت قاجاریه در کشورمان، تبریز به عنوان شهر ولیعهد نشین انتخاب شده بود.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.