با 6 قابلیت چند وظیفه‌ای در ویندوز 10 آشنا شوید

۲۸۲ بازديد

ویندوز10 آخرین ساخته ردموندی‌ها بدون‌شک یک شاهکار به‌تمام معنا در دنیای سیستم‌عامل‌ها است، تعداد کاربران این نسخه در یک‌ماهه نخست به‌خوبی بیانگر این واقعیت است. در ویندوز 10 شاهد تغییرات بسیار زیادی درمقایسه با نسخه‌های قبل هستیم، از مهم‌ترین تغییرات ویندوز 10 گسترش بخش چند وظیفه‌ای (multitasking) است، که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود ویژگی‌های سابق و افزودن امکانات جدید اشاره کرد. در ادامه قرار است به 6 ویژگی بهبود‌یافته و یا جدید در ویندوز 10 اشاره کنیم که در پردازش‌های چند‌وظیفه‌ای آن بسیار حائز اهمیت هستند.

1-Snap

snap-windows-10-scn

یکی از ویژگی‌های بهبود یافته در ویندوز 10 اسنپ کردن برنامه‌ها است! مطابق با این ویژگی شما می‌توانید دو یا چند برنامه را در کنار یکدیگر اجرا کنید، این تعداد در ویندوز 8 و 8.1 به دو برنامه محدود می‌شد اما در ویندوز 10 شما می‌توانید 4 برنامه را به‌صورت همزمان اجرا کنید و اندازه هر پنجره را نسبت به نیازتان تغییر دهید.

2-مشاهده برنامه‌های درحال اجرا

windows-10-taskview-scn-1

در تمامی نسخه‌های ویندوز با فشردن کلید Win+Tab می‌توان به برنامه‌های درحال اجرا دست‌‌یافت، این ویژگی در ویندوز 10 بهبودهای زیادی یافته حال شما می‌توانید برنامه‌ها را مستقیما ببندید و یا به دسکتاپ‌هایی که ساخته‌اید دسترسی داشته باشید. البته این قابلیت با سوایپ‌کردن ترک‌پد با سه انگشت به سمت بالا نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

3- چند دسکتاپ‌داشتن

در ویندوز 10 کاربران می‌توانند چند دسکتاپ به منظورهای مختلف ایجاد کنند و با جابجایی بین آن‌ها فعالیت‌های پیشین خود را دنبال کنند، به‌عنوان مثال شما یک دسکتاپ‌ را به تماشای فیلم اختصاص می‌دهید و دسکتاپ دیگر را به چک‌کردن ایمیل و یا فیس‌بوک اختصاص می‌دهید. حال اگر بین این دو دسکتاپ جابجا شوید می‌توانید ادامه فیلم را مشاهده کنید و یا به پیام‌های خود از همان‌جایی که قبلا مطالعه می‌کردید، دسترسی پیدا کنید. برای جابجایی بین دسکتاپ‌ها می‌توان از گوشه‌های صفحه استفاده و یا با فشردن کلید Win+Tab به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

4- کلید‌های میان‌بر جدید

در ویندوز 10 می‌توان با فشردن کلیدهای ترکیبی اعمال مختلف و بیشتری (به‌نسبت نسخه‌های قبلی) را انجام دهید.

میان‌بر

عملکرد

Windows key + Tab

بازکردن پنجره برنامه‌های درحال اجرا

Alt +Tab

جابجایی بین برنامه‌های باز

Ctrl + Alt +Tab

مشاهده برنامه‌های درحال اجرا

Windows key + Arrow key

اعمال مختلف بر روی پنجره‌ها از جمله جابه‌جایی و یا کوچک یا بزرگ‌کردن پنجره

Windows key + Comma

کوچک‌کردن دسکتاپ به طور موقت

Windows key + Ctrl +D

افزودن دسکتاپ جدید

Windows key + Ctrl + Left or Right arrow

جابه‌جایی بین دسکتاپ‌ها

Windows key + Home

کوچک‌کردن تمامی پنجره‌ها

Windows key + D

نمایش/مخفی‌کردن دسکتاپ

 5- ژست‌های تاچ‌پد (Touchpad gestures)

با کدهای میان‌بر بالا شما می‌توانید به تمامی امکانات دسترسی پیدا کنید اما مایکروسافت این میان‌برها را برای تاچ‌پد نیز در نظر گرفته است.

  • بازکردن پنجره برنامه‌های درحال اجرا: با سه انگشت خود تاچ‌پد را لمس و به سمت بالا سوایپ کنید.
  • نمایش دسکتاپ: با سه‌انگشت خود تاچ‌پد را لمس و سریع به طرف خودتان سوایپ کنید.
  • جابه‌جایی بین پنجره‌های باز: با سه انگشت خود تاچ‌پد را لمس و به‌طرف چپ یا راست سوایپ‌کنید.

6- ترفندهای ماوس

این ترفند برای تاچ‌پد نیز قابل اجرا است. برای استفاده از قابلیت جابه‌جایی بین دسکتاپ‌ها به وسیله ماوس مسیر Settings > Devices > Mouse & touchpad بروید و قابلیت “Scroll inactive windows when I hover over them” را فعال کنید.

حال با بردن نشانگر ماوس خود به گوشه پایین راست صفحه‌نمایش می‌توانید بین پنجره‌ها جابه‌جا شوید.

البته با کلیک‌کردن بر روی بخش کناری ساعت و تاریخ نیز می‌توانید بین دسکتاپ‌ها جابه‌جا شوید.

mouse-windows-10-tricks-scn

برای کنترل ماوس در ویندوز 10 می توانید از صفحه کلید عددی استفاده کنید و در این راهنما مراحل استفاده از این ویژگی را یاد می گیرید.

دلایل زیادی وجود دارد که شما می خواهید در ویندوز 10 ، برای کنترل نشانگر ماوس از صفحه کلید استفاده کنید. به عنوان مثال ، اگر کار ماوس روی دسکتاپ شما متوقف شود ، صفحه لمسی روی لپ تاپ شما ناگهان خراب می شود ، یا نمی توانید از ماوس استفاده کنید پس استفاده از کلیدهای صفحه کلید بهترین جایگزین برای شماست.

دلیل آن هر چه باشد ، ویندوز 10 با ویژگی Mouse Keys ارسال می شود که به شما این امکان را می دهد از صفحه کلید عددی برای حرکت ماوس و همچنین انجام کارهایی مانند کلیک ، دوبار کلیک ، باز کردن منوهای زمینه ، انتخاب و موارد دیگر استفاده کنید .

در این راهنمای ویندوز 10 ما شما را در مراحل مختلف همراهی می کنیم تا ویژگی Mouse Keys را برای کنترل ماوس با صفحه کلید عددی فعال کنیم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.