مایکل موکاسی دادستان کل سابق آمریکا هفته گذشته به پویش حمایت از ام کی او (گروهک مجاهدین خلق) ملحق شد. موکاسی در دوران ریاست جمهوری جورج دابلیو بوش، دادستان کل آمریکا بود. وی هفته گذشته به عنوان یک عامل خارجی در حمایت از تشکیلات موسوم به شورای ملی مقاومت ایران، وابسته به گروهک تروریستی منافقین، به این پویش در آمریکا پیوست.

این سایت خبری یادآوری کرده است: گرو موسوم به شورای مقاومت، که مسئول قتل هزاران نفر از شهروندان از جمله مقامات ایرانی است، تا سال 2012 به عنوان یک گروه تروریست در وزارت خارجه آمریکا تلقی می شد. اما همان سال و به دنبال لابی گری که چندین میلیون دلار هزینه درپی داشت، از فهرست گروه های ترویستی آمریکا خارج شد. ام کی او، همچنین در جنگ عراق علیه ایران، با صدام حسین همدست شده بود.

به گزارش این سایت خبری، موکاسی پیشتر هم چندین بار بین سال های 2015 و 2018 با مقامات گروه منافقین دیدار و گفت و گو کرده بود. گزارش منابع دولتی آمریکا حاکی است موکاسی در میان فهرستی از مقامات ارشد سابق آمریکا است که با گرفتن پول در تجمعات ام کی او شرکت و در حمایت از منافقین سخنرانی کرده است. موکاسی پارسال در کنفرانس موسوم به نجات ایران در پاریس شرکت کرده و خواستار تغییر رژیم در ایران شده بود. وی گفته بود برای این منظور از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد!

به گزارش این سایت خبری، سوابق نشان می دهد موکاسی و خانواده اش از سال 2011 تاکنون بیش از 50 هزار دلار به جمهوری خواهان و کمیته های سیاسی وابسته به آن پول پرداخته اند که بخش اعظم این مبالغ در اختیار قانون گذاران تندروی آمریکایی از جمله "تام کاتن"، "توم تیلیس" و سناتور سابق "جان مک کین" قرار گرفته است.

به گزارش الف نیوزویک نیز چندی پیش نوشت: علاوه بر «رودی جولیانی»، وکیل شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و «جان بولتون» که مراوادت مالی آنها با تروریست‌های منافقین مشهور است چندین مقام دیگر آمریکایی هم از این گروه پول دریافت کرده‌اند.این فهرست مواردی است مانند ««اندرو کارد»، رئیس دفتر سابق کاخ سفید، «جیمز جونز»، مشاور اسبق امنیت ملی کاخ سفید، «فران تاونسند»، مشاور سابق کاخ سفید در امور تروریسم، «مایکل موکاسی»، وزیر اسبق دادگستری آمریکا، «تام ریج»، وزیر امنیت داخلی اسبق آمریکا، لوئیز فری، رئیس اسبق اف‌بی‌آی، پورتر گراس، رئیس اسبق سیا، جان سانو، معاون اسبق سیا، ریچارد میرز، رئیس اسبق ستاد مشترک آمریکا، وسلی کلارک، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش آمریکا، آنتونی زینی، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش آمریکا، «هووارد دین»، فرماندار اسبق ورمونت، «اد رندل»، فرماندار اسبق پنسیلوانیا، رابرت تروچلی، سناتور سابق، ایوا بایه، سناتور سابق، جان لوئیتز، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، پاتریک کندی، عضو مجلس نمایندگان آمریکا.

به نوشته نشریه "اوپن سیکریتس"  تیلیس در هیاتی که سناتور "روی  بلانت" در راس آن بود، سال 2017 به آلبانی سفر و با مریم رجوی سرکرده منافقین دیدار کرد. وی پیشتر از تلاش برای حمایت از منافقین در عراق، تشکر کرده است.

پیوستن رسمی موکاسی به پویش طرفدار منافقین در آمریکا، در حالی رخ می دهد که تنش میان ایران و آمریکا از زمان خروج ترامپ از برجام در سال 2018 رو به افزایش است.

این سایت خبری می افزاید: مجاهدین خلق، در سال های اخیر اغلب در نشست های توجیهی، میهمانی ها و سایر جلسات کنگره آمریکا شرکت کرده است. اعضای این گروه همچنین به صورت مکرر در رسانه های محافظه کار نظیر واشنگتن پست و فاکس نیوز، دیدگاه های خود را منتشر می کنند.

بنا بر این گزارش گروهک منافقین از سال 2013 تاکنون 1.4 میلیون دلار به شرکت لابی گر "روزمونت اسوشیتس" پرداخته است تا در دولت برای این گروه لابی گری کند.

"رابرت توریسلی" سناتور سابق دمکرات که در حمایت از گروه منافقین لابی گری کرده است، در سال 2002 به خاطر حمایت از گروه های مخالف دولت ایران، هدف انتقادات گسترده قرار گرفت. این در حالی است که سناتو توریسلی دو بار درسال 2001 با اعضای منافقین دیدار کرده بود.

پیوستن موکاسی به پویش حمایت از  منافقین تازه ترین مورد از علنی شدن ارتباط شبکه ای از مقامات کنونی و سابق آمریکا با این گروه است. جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که از مخالفان سرسخت دولت ایران و طرفدار خروج آمریکا از برجام بوده است، بیش از یک دهه علنا از منافقین حمایت می کرد و خواستار جایگزینی آنها با دولت کنونی ایران بود. وی پیشتر پیشنهاد کرده است برای مقابله با برنامه هسته ای ایران، تاسیسات اتمی آن را بمب باران کرد. اطلاعات علنی شده نشان می دهد که وی در سال 2016، بیش از 40 هزار دلار دریافت کرد تا برای اعضای منافقین سخنرانی کند.

به نوشته این سایت سوابق موجود نشان می دهد، این گروه در بین سال های2015 و 2018 چندین بار با "رودی جولیانی" شهردار سابق نیویورک و وکیل کنونی ترامپ دیدار کرد. توریسلی که مدت مدیدی برای منافقین لابی گرده کرده، در سال 2016 مقاله ای سیاسی منتشر و اعلام کرد روابط جولیانی با این گروه نباید باعث نگرانی شود.

مقامات ارشد منافقین در سال 2015 با جولیانی دیدار و درباره برنامه هسته ای ایران گفت و گو کردند. این دیدار چند روز پیش از امضای توافق هسته ای ایران صورت گرفت.



(مایکل موکاسی دادستان کل سابق آمریکا)